torsdag 10 maj 2007

Östeuropa tar hem ESC - tro mig

Nio östeuropeiska länder och Turkiet har gått vidare till ESC finalen på lördag.

En färgsprakande show från Hartwall Arena i Helsingfors, stort komplimang till alla som jobbade med ljud- och ljussättning! Aldrig har ESC haft så mycket olika grafiska bilder på scenen.

Men mitt tipps har tyvärr inte slagit igenom som jag var så fast övertygad av.

Av de 10 som jag såg i finalen har bara Georgien, Ungern och Slovenien gått vidare - alla tre var dock ganska oväntade för en del andra bedömare. Det visar bara att ingenting går att bedöma längre.

Favoriter som Cypern och Schweiz hade ingen chans och fick åka hem, de nordiska länderna med Eirikur, Guri och DQ likaså.

Östeuropa dominerar som aldrig förr.

När man spelade korta snuttar på de 14 bidrag som var redan kvalificerad till finalen hörde jag mest jubel i publiken i Helsingfors för mitt favorittipp Verka Serducha från Ukraina...

I finalen deltar alltså nu 16 östeuropeiska länder. Kan The Ark vinna mot dem alla?

Inga kommentarer: