lördag 5 maj 2007

ESC-koll 9: Slovenien, Turkiet, Österrike, Lettland

De sista fyra bidragen i semifinalen.

Slovenien, ett litet vackert land med en alldeles underbar huvudstad Ljubljana. Alenka Gotar är säkert en av de vackraste kvinnorna i fältet, men det får man inte säga, jag vet och jag skäms för det. Political correct ska man va. Men VILKEN RÖST. Inget under, Alenka är utbildad operasångare och har den bästa rösten i hela startfältet i Helsingfors. Om låten som är går att känna igen som en låt från fd Jugoslavien har en chans får vi se. Jag gillar den.

***



Turkiet har vunnit med Sertab och på senare år har de hittat bra låtar tycker jag. Årets försök görs av Kenan Dorgulu, snygg kille, får man inte säga heller, jag vet, med ett dansnummer som tyvärr inte har den turkiska touchen. Nej, jag tycker inte om numret och ser den inte gå långt, inte heller gå vidare.

**



Österrike var det första land som vann med en låt på tyska. Udo Jürgens på 60-talet och "Merci, Cherie", det är glömt. Nu är det förstås engelska som gäller. Eric Papilaya sjunger en rockballad, men Eric du när inte Bon Jovi som du försöker härma och då är det inte bara frisyren som är helt annorlunda. Bon Jovi som rör sig som Robbie Williams. Kanske går det hem hos tjejerna?

**



Sist i semifinalen är Lettland. Boniparti.lv är i första hand ingen webbadress, så kallar sig artisterna som sjunger på italienska. Och förbilderna är Pavarotti, Carreras och Domingo. Jag fruktar att de går till final, men det är säkert inte min grej.

**

Inga kommentarer: