tisdag 8 maj 2007

ESC: Så blir det på lördag 1

Spännande vad som händer i Helsingfors. Ola Salo har tydligen skaffat ovänner på en presskonferens i går bland den utländska pressen som inte kommer att skriva snäll om The Ark. Bra gjort?!

Expressens utsände satsar 1.000 kr på Ukrainas tokbidrag som tydligen får mycket uppmärksamhet.

Enligt min bedömning går favoriterna Vitryssland, Bulgarien och Serbien INTE till final. Kanske fel, eftersom Koldun tillhör en av dem som man skriver mest om, i dag frågades han om han var bög och ihop med pratsamma managern Filip Kirkorov. Denne var en gång gift med Sovjets superstjärna Alla Pugatsheva. Sensationellt klarar sig Portugal på torsdag och går till final, vilket dock bara jag tror på om jag tittar i andra bloggar.

Sen har det skett vissa förändringar eftersom jag har lyssnat en annan gång på alla låtar. Stjärnorna bakom låttiteln är min egen bedömning, sen har jag försökt väga in hur européerna röstar.

Här kommer den ultimativa listan, slutresultatet enligt "I The Jury" (dålig, men klassisk deckare av Mickey Spillane), platserna 24 - 11 (resten liiite senare för att höja spänningen):

24. Armenien - Hayko: "Anytime You Need" (0)
23. Rumänien - Todomondo: "Liubi liubi I Love You" (0)
22. Frankrike - Les Fatals Picards: "L'amour a la francaise" (*)
21. Spanien - D'Nash: "I Love You Mi Vida" (*)
20. Grekland - Sarbel: "Yassou Maria" (*)
19. Montenegro - Stephen Faddy: "Ajde croci" (**)
18. Georgien - Sopho Kalvashi: "Visonary Dreams" (**)
17. Norge - Guri Schanke: "Ven a bailar connigo" (***)
16. Portugal - "Danca conmigo" (***)
15. Bosnien-Hercegovina - Marija Sestic: "Rijeka bez imena" (***)
14. Island - Eirikur Hauksson: "Valentine Lost" (***)
13. Ryssland - Serebro: "Song #1" (***)
12. Litauen - 4Fun: "Love Or Leave" (***)
11. Polen - The Jet Set: "Time To Party" (***)

Resten i morgon, watch out.

Och sen, när det trots allt skulle hända att inte alla 10 tippade semifinalister skulle gå till finalen på torsdagkväll, måste jag kanske ändra lite...

Inga kommentarer: