måndag 10 mars 2008

Vem vinner på lördag?

Melodi nr 1: Bratz-dockan som hoppade ur plastförpackningen i leksaksaffären i frustration över att alla barn vill köpa Chloe och inte Charlotte. Favorit enligt många tidningar och icke representativa omröstningar på nätet, dock chanslös i Serbien. "Take it or leave it," sjunger hon. I leave it.



Melodi nr 2: Sibels ballad blir lite bättre för varje gång man hör den och det är farligt. Ändå, lilla gumman, påminner den dock mest om en idolvinnarlåt som skrivits inom två timmar. Iaf blir du inte sist i Globen.



Melodi nr 3: Jag kan inte bestämma mig om tvillingsbröderna Rongedahls falsettiga discolåt med anor från 70-talet är en blivande bögklassiker eller ett försök av två småbarnspappor att impa på sina småbarn som dock diggar Rihanna eller Timberlake. Förstår inte förtjusningen med detta nummer. Placering 8-10.




Melodi nr 4: Bengt Zing representerar den vulgära schlagern som säkert har sina anhängare. Hon hotar att förfölja mig tills jag blir hennes och jag vill springa, springa och upp och hoppa. Svenskschlagerns sista hopp i tävlingen.



Melodi nr 5: Christer har en bra röst. Han älskas av alla damer födda 1958 och tidigare. Kan det räcka hela vägen? Texten är den mest idiotiska i hela tävlingen och det är inte lätt att vinna den uttagningen. Sen knödlar hon som en blanding av Elvis och Waylon Jennings. "This is the place for you and me, we are part of one big family."



Melodi nr 6: Min dotter har slutat att gilla Amy Diamond. Hon vill verka äldre. Men många barn 10 år och yngre kommer att ringa på lördag, framför allt tjejerna, men är de ler än kvinnorna födda 1958 och tidigare? På allvar, Amy har charm och lyckligtvis blir hon inte sist. Men vinna kan du inte med den låten.



Melodi nr 7: Då kommer vi till favoriten. Första gången på engelska. Hon har en härlig ballad à la Celine Dion (som jag inte gillar, Dion alltså). Men Sanna är snygg och i år har hon händerna under kontroll. Min favorit. Hoppas du vinner, sötnos. Må ditt liv fortsätta, precis som månen.




Melodi nr 8: På kvinnodagen röstade Sveriges killar in en låt om höxförbränning och brände Carola (och stackars Andreas) på bålen. När jag lyssnar på Nordman tänker jag på högern precis som folk orättvist placerar tyska Rammstein i samma hörna. Och säkert hör inte heller Nordman dit, men måste jag därför tycka om fornnordisk skvaller? Lika idiotiskt som Finlands redan kvalificerade "Missä miehet ratsastaa?" Ska tänka på dig, Carola, när de sjunger på lördag, hade hellre sett dig, verkligen.



Melodi nr 9: Dunka mig grön och blå, sjöng hon och med upp och hoppa skånade sig sensationellt till finalen, men kommer Skåne fortsätta att rösta på sin hjältinna? Den här låten kan skrälla, inte vinna. Mycket glädje.



Melodi nr 10: BWO. Femtielfte låten med samma melodi och samma text, i stort sett alltså. Hur långt kan det räcka? Tyska Modern Talking gjorde samma musik fast 25 år tidigare. Men BWO kommer att vara farligt, finns några som inte tycker som jag och de kan va många.



Mediedebatten:

De stöttar Carla (AFTONBLADET)
Här flyr hon fiaskot (EXPRESSEN)

Inga kommentarer: